Osteoporoseforeningen medlem logo
Bliv medlem Medlem
Osteoporoseforeningen bidrag logo
Støt os Støt
Publiceret d. 25. januar 2021
Senest opdateret d. 23. november 2021

Personer der enten er stillesiddende i hverdagen eller har funktionsbegrænsninger

Følgende træningsøvelser kan bruges af personer, der

  • Har brug for hjælpemidler i hverdagen, uanset om du tidligere har haft knoglebrud eller ej. Hjælpemidler kan eksempelvis være gangstativ eller rollator.
  • Hvis du er meget stillesiddende pga. andre kroniske sygdomme end osteoporose, såsom KOL.

Hvis du har oplevet et rygsammenfald/ brud på rygsøjlen eller et hoftebrud i forbindelse med osteoporose indenfor de seneste 6 måneder, bør du tage kontakt til en fysioterapeut.

Vi anbefaler, at du starter med de aktiviteter, du finder lette, i et roligt tempo. Øvelserne hjælper dig til at komme i gang med at være fysisk aktiv, og de er med til at bevare dit funktionsniveau i hverdagen. Det anbefales, at du udfører øvelserne 3 gange om ugen, og at du arbejder frem mod at kunne udføre øvelserne dagligt.

Klik på billedet og læs om øvelserne i pjecen her – du kan også printe dem.

 

Her ser du øvelserne, du trygt kan gå i gang med.

1. Rygøvelse med elastik

 

2. Balanceøvelse

 

3. Rejse og sætte sig øvelse

 

 

4. Bækkenløft

 

5. Gåtur

 

6. Smertelindrende øvelse