Osteoporoseforeningen medlem logo
Bliv medlem Medlem
Osteoporoseforeningen bidrag logo
Støt os Støt
Publiceret d. 25. januar 2021
Senest opdateret d. 23. november 2021

Hverdagsaktive personer med rygsammenfald eller hoftebrud, der er opstået for mere end 6 måneder siden

Træningsøvelserne er for dig, der passer ind i A eller B:

A:  Du har haft et rygsammenfald/ brud på rygsøjlen eller hoftebrud for mere end 6 måneder siden. Derudover har du en selvstændig hverdag med jævnlige gåture, indkøb og huslige gøremål.

B: Du har en T-score under -3,0. Derudover har du en selvstændig hverdag med jævnlige gåture, indkøb og huslige gøremål.

Hvis du har oplevet et rygsammenfald eller hoftebrud i forbindelse osteoporose indenfor de seneste 6 måneder, bør du tage kontakt til en fysioterapeut. Det samme gælder, hvis du fortsat har gener/smerter, selvom det er mere end 6 måneder siden dit rygsammenfald.

De 5 øvelser vi anbefaler, bidrager til at bevare din fysiske funktion i dagligdagen, og de styrker musklerne omkring ryggen. Det anbefales, at øvelserne udføres 2-3 gange om ugen. Du kan lave den smertelindrende øvelse efter behov.

Klik på billedet og læs om øvelserne i pjecen her – du kan også printe dem.

Øvelser for hverdagsaktive med hensyn

1. Bevægelighed i ryggen

 

2. Elastikøvelse

3. Rejse og sætte sig-øvelse

4. Benløft/cykleøvelse

5. Bækkenløft

6. Smertelindrende øvelse