Osteoporoseforeningen medlem logo
Bliv medlem Medlem
Osteoporoseforeningen bidrag logo
Støt os Støt
Publiceret d. 25. januar 2021
Senest opdateret d. 23. november 2021

Hverdagsaktive personer uden rygsammenfald eller hoftebrud

Træningsøvelserne er for dig, der er fysisk aktiv i hverdagen med jævnlige gåture, indkøb og huslige gøremål. Måske cykler du, passer have og laver let træning og bevægelse derhjemme. Du har ikke tidligere haft et rygsammenfald/ brud på rygsøjlen eller brud på rygsøjlen som følge af osteoporose, og din T-score er højere end -3,0.

Er din T-score lavere end -3.0, skal du træne efter ”Hverdagsaktiv med hensyn” eller kontakte en fysioterapeut for individuel vejledning.

Er din T-score højre end -3.0 kan du bruge øvelserne på denne side.

T-score
Du finder din T-score på dine scanningsresultater. Du skal se efter det tal, der står ud for ”Total”. Du har både en ”Total” for din scanning af ryggen og en ”Total” for scanningen af din hofte. Det er den laveste af de to, der er den gældende T-score, og det er den du skal forholde dig til under beskrivelsen af grupperne.

Øvelserne bidrager til din generelle fysiske aktivitet og styrker de store muskler i kroppen. Der er særligt fokus på at styrke musklerne omkring ryggen. Vi anbefaler, at du udfører øvelserne 2-3 gange om ugen.

Klik på billedet og læs om øvelserne – du kan også printe dem

Øvelser til hverdagsaktive uden rygsammenfald

1. Squat fra stol

 

2. Diagonalløft

 

3. Elastikøvelse

 

4. Hop og hink

 

5. Gåtur