Osteoporoseforeningen medlem logo
Bliv medlem Medlem
Osteoporoseforeningen bidrag logo
Støt os Støt
Publiceret d. 25. januar 2021
Senest opdateret d. 23. november 2021

Træningsaktive personer med rygsammenfald eller hoftebrud for mere end 6 måneder siden

Følgende træningsøvelser er for dig, der passer ind i A eller B:

A:  Du har haft et rygsammenfald/ brud på rygsøjlen eller hoftebrud for mere end 6 måneder siden. Inden bruddet var du træningsaktiv, og måske er du det fortsat. Du er vant til cykelture, træning og gåture.

B: Du har en T-score under -3,0. Inden bruddet var du træningsaktiv, og måske er du det fortsat. Du er vant til cykelture, træning og gåture.

Hvis du har oplevet et rygsammenfald eller hoftebrud i forbindelse osteoporose indenfor de seneste 6 måneder, bør du tage kontakt til en fysioterapeut. Det samme gælder, hvis du fortsat har gener/smerter, selvom det er mere end 6 måneder siden dit brud.

Øvelserne er et sikkert udgangspunkt, der kan hjælpe dig til at blive mere tryg i fysisk aktivitet.

Klik på pjecen og læs om øvelserne “Træningsaktiv med hensyn” . Du kan også printe dem

Her kommer øvelserne, du trygt kan gå i gang med.

1. Elastikøvelse

 

2. Lunges

 

3. Diagonalløft

 

4. Maveøvelser

 

5. Rygøvelse

6. Smertelindrende