Osteoporoseforeningen medlem logo
Bliv medlem Medlem
Osteoporoseforeningen bidrag logo
Støt os Støt
Publiceret d. 25. januar 2021
Senest opdateret d. 23. november 2021

Træningsaktive personer uden rygsammenfald eller hoftebrud

Træningsøvelserne er for dig, der er vant til at træne. Du har ikke tidligere haft rygsammenfald/ brud på rygsøjlen eller hoftebrud som følge af osteoporose, og din T-score er højere end -3,0.

Er din T-score lavere end -3.0, skal du træne efter ”Hverdagsaktiv med hensyn” eller kontakte en fysioterapeut for individuel vejledning.

Er din T-score højre end -3.0 kan du bruge øvelserne på denne side.

T-score

Du finder din T-score på dine resultater fra din knoglescanning (DXA-scanning). Du skal se efter det tal, der står ud for ”Total”. Du har både en ”Total” for din scanning af ryggen og en ”Total” for scanningen af din hofte. Det er den laveste af de to, der er den gældende T-score, og det er den du skal bruge.

Er din T-score højere end -3.0, kan du bruge øvelserne på siden her

Træningsøvelserne har fokus på at styrke musklerne og bidrage til vedligeholdelsen af knoglerne. Alt efter hvor træningsvant du er, kan øvelserne være mere eller mindre velkendte. Det anbefales, at du laver øvelserne 2-3 gange om ugen.

Klik på pjecen og læs om øvelserne i  Træningsaktiv –  du kan også printe dem.

 

Øvelser for træningsaktive personer uden rygsammenfald

1. Lunges

 

2. Planken

 

3. Rygøvelse

 

4. Hop og hink

5. Squat