Osteoporoseforeningen medlem logo
Bliv medlem

Hverdagen kan være forbundet med udfordringer, hvis man har haft et eller flere osteoporotiske brud. Almindelige gøremål kan være besværlige, og disse 11 gode tips til hensigtsmæssige arbejdsbevægelser og hjælpemidler kan bidrage til at lette dine aktiviteter i hverdagen. De gode tips og råd er hentet direkte op fra ergoterapeutens værktøjskasse. For dig uden smerter, og for dig der ikke mærker noget til din osteoporose, bør du altid bruge din sunde fornuft. Det er vigtigt at du forbliver aktiv, fortsætter med at bruge kroppen og har fokus på knoglesundhed i din hverdag.

Hensigtsmæssig bevægelse og gode hjælpemidler
Efter et osteoporotisk brud kan der være situationer omkring eksempelvis sengen, på badeværelset eller noget helt tredje, hvor du oplever at de 11 gode tips, som vi har samlet herunder, vil kunne hjælpe dig til en bedre hverdag.

Mange vil desuden have glæde af dele hverdagens gøremål op i mindre bidder og indlægge pauser, så der spares på energien. God fornøjelse med de gode tips.

Tips til en hverdag i bevægelse – med og uden hjælpemidler

Sengen

Ved vending i sengen skal hele kroppen drejes på én gang.

Ved vending i sengen skal hele kroppen drejes på én gang.

Et glidestiklagen, også kaldet osteoporoselagen, kan både gøre det nemmere at komme i seng, men også at vende sig i sengen. Satin- eller silkenattøj kan også gøre det nemmere at vende sig i sengen.

Eventuelt kan der være behov for sengeklodser, som sættes under benene på sengen, hvis den er for lav. En seniorseng kan måske have den ideelle højde.

Når sengen skal redes, og hvis den ikke kan trækkes ud fra væggen, må du have et knæ op i sengen, så du dermed får bøjet hofter og knæ - og derved får mulighed for at holde ryggen lige.

Badet

Brusebad er bedre end karbad, da det kan være vanskeligt at komme i og ud af et badekar.

Brusebad er bedre end karbad, da det kan være vanskeligt at komme i og ud af et badekar. Skal karret benyttes til brusebad, kan et badekarsæde, der ligger tværs over badekarret, benyttes.

I brusekabinen kan en badetaburet være en hjælp, og en skridsikker bademåtte gør gulvet mere sikkert.

Vask hår med strakt ryg. Der kan opsættes håndgreb i badeværelset.

En svamp eller en børste på skaft og en tåvasker og -tørrer gør det lettere at vaske ben og tæer. Brug evt. en hårtørrer til at tørre fødderne.

Tandbørstning

TandbørstningBørst tænder stående eller siddende med strakt ryg.

Der er risiko for sammenfald, hvis du bøjer dig ind over håndvasken. Når du skal spytte ud efter at have skyllet munden, kan du derfor bøje i knæene og læne dig frem med lige ryg - og eventuelt støtte på håndvasken med den ene hånd.

Toiletbesøg

Er toilettet for lavt, kan forskellige typer af toiletforhøjere være en løsningHvis det er besværligt at tørre sig uden at vride i ryggen eller få smerter, kan du få en toiletpapirtang, som du kan fastgøre toiletpapiret på.

Vær opmærksom på at placere toiletrullen, så du kan nå den uden at vride i ryggen.

Tøj og sko

Gå i fodtøj, der sidder godt fast på fødderne, har god plads til tæerneHer skal du især være opmærksom på, hvordan du tager strømper, benklæder og sko på. Der findes forskellige muligheder for at ”forlænge” din arm, blandt andet med en gribetang, strømpepåtager og en påklædningspind, så du undgår at skulle bøje dig forover.

En anden mulighed er at tage strømper på liggende på ryggen i sengen.

En tredje mulighed er at tage strømper på siddende, ved at sætte foden op på modsat knæ.

Sørg for at have sko, der er nemme at tage på. De kan eksempelvis være forsynet med en velcrolukning, der gør det nemt og hurtigt at fæstne sin sko. Skal du bruge snørebånd, vil elastik-snørebånd være en løsning.

Et langt skohorn anbefales i alle tilfælde.

Gå i fodtøj, der sidder godt fast på fødderne, har god plads til tæerne – og eventuelt med et stødabsorberende hælindlæg.

God siddestilling

Det kan være svært at finde en god siddestilling, når man har knogleskørhed En kontorstol med armlæn, ryg og sæde, der kan indstilles, kan være en god løsning.

Der findes desuden forskellige lændestøtter, som kan bruges på en spisestuestol eller i en lænestol. I nogle tilfælde kan det være en fordel at sidde på en skråkile, som fås i forskellige vinkler. En senior-hvilestol med en god højde kunne også være en mulighed.

Køkkenarbejde

Er køkkenbordet for lavt, kan bordhøjden øges med et højt spækbrætVed køkkenarbejde skal du generelt være opmærksom på arbejdsstillinger.

I første omgang er det en god regel at tænke på kroppens stilling i forhold til højden på køkkenbordet. Køkkenbordet skal have en højde, så du kan stå med afslappede skuldre og skære brød, smøre mad osv.

En afstand på 10-15 centimeter fra den bøjede albue og ned til køkkenbordet giver en hensigtsmæssig højde til mange af de funktioner, der skal foretages ved køkkenbordet.

Husk at stå med lige meget vægt på begge ben og spænd musklerne omkring lænden, så lændehvirvlerne stabiliseres.

Stå helt tæt på bordkanten. Bruger du forklæde, behøver du ikke at være bange for at spilde på tøjet.

Er køkkenbordet for lavt, kan bordhøjden øges med et højt spækbræt. Er det for højt, kan du sænke det lidt ved at lægge spækbrættet på den øverste, åbne skuffe.

Ved arbejde ved køkkenvasken, skal du være opmærksom på, at du – da køkkenvasken kan være op til 15 centimeter dybere end køkkenbordet – kan komme til at stå i en uhensigtsmæssig foroverbøjet stilling. Forhøj eventuelt opvaskebaljen med en omvendt balje i bunden af køkkenvasken, eller læg en bagerist tværs over køkkenvasken og anbring opvaskebaljen ovenpå.

Bøj i knæ og hofter ved opfyldning eller tømning af opvaskemaskinen eller ved brug af ovnen, og stå foran det, der skal arbejdes med – uden at rotere i ryggen.

Rengøring

Ved eksempelvis støvsugning og gulvvask skal ryggen holdes ligenæse og tæer skal pege i samme retning, så rotation af kroppen undgås. Få hele kroppen med i bevægelserne.

Bruger du støvsuger, skal skaftet helst være så langt, at det når dig til skulderen. Skafter på kost og gulvskrubbe skal være så lange, at du kan arbejde oprejst og undgå at at bøje forover.

Indkøbstur

Fordel vægten af varerne ligeligt i hver hånd - eller brug en rygsæk. Få tungere varer bragt hjem.

Fordel vægten af varerne ligeligt i hver hånd - eller brug en rygsæk.

Få tungere varer bragt hjem.

Ind og ud af bilen

Når man skal ind i eller ud af en bil, kan man benytte en glidepude til at nedsætte gnidningsmodstandenFørst og fremmest bør bilens sæde skubbes så langt tilbage som muligt. Sæt derefter bagdelen vinkelret ind på sædet, og løft et ben ad gangen ind i bilen og drej på plads med lige ryg.

Når du skal ind i eller ud af en bil, kan du også benytte en glidepude til at nedsætte gnidningsmodstanden, når du skal dreje kroppen for at få benene ind eller ud af bilen. En plastikpose uden bund lagt på sædet kan bruges til samme formål.

Indretning af hjemmet

Hjemmet bør indrettes, så risikoen for fald nedsættes mest muligt. Belysningen skal være god, specielt på trapper, hvor der desuden bør være gelændere. Løse tæpper og ledninger bør undgås, og dørtrin kan fjernes. Spørg eventuelt en ergoterapeut til råds. Ergoterapeuten kender faldgruberne og har stor viden om, hvordan man indretter hjemmet bedst og mest sikkert.

De ting, du bruger mest, bør placeres, så du kan nå dem uden brug af stol eller stige. Da kropsholdningen ændres med alderen, skal du være opmærksom på, at specielt badekåber let bliver for lange foran, så du kan risikere at snuble i dem.

Hoftebeskyttere kan evt. benyttes for at afbøde slaget på hoften, hvis du er uheldig at falde.

Tilskud til hjælpemidler

Ifølge Lov om Social Service, paragraf 112 om hjælpemidler og paragraf 113 om forbrugsgoder, er der forskellige muligheder for at få tilskud til hjælpemidler. Kontakt din kommunes hjælpemiddelafdeling for at høre om mulighederne.