Osteoporoseforeningen medlem logo
Bliv medlem Medlem
Osteoporoseforeningen bidrag logo
Støt os Støt

I oktober løb en samarbejdskampagne med Danmarks Apotekerforening af stablen. Anna Margrethe Kristensen og mange andre af Osteoporoseforeningens frivillige var derfor på besøg hos landets apoteker for at udbrede kendskabet til knogleskørhed.

Af Jonathan Hammershøi

På med mundbindet, frem med knoglebanneret og så i gang med at dele informationsmateriale ud. Sådan har mange dage i oktober set ud for Anna Margrethe Kristensen, der er frivillig og lokalformand i Osteoporoseforeningens afdeling Midtjylland Øst.

Anna Margrethe har været med til at gøre en tilbagevendende kampagne mellem Osteoporoseforeningen og Danmarks Apotekerforening til virkelighed endnu engang.

”Jeg spørger folk, om de har sunde knogler. Mange har ikke tænkt over det, og så tager vi en snak om, hvordan man kan passe godt på sine knogler og forebygge knogleskørhed,” fortæller hun.

Mange vil gerne vide mere om knogleskørhed
Anna Margrethe Kristensen

Oplysning og opsporing
Kampagnen handler dels om at opspore mennesker med uopdaget knogleskørhed, så de kan komme i behandling. For det andet om at hjælpe danskere i risiko med at forebygge knogleskørhed – før der opstår knoglebrud.

”Folk kan sige nej tak. Men mange vil gerne vide mere om knogleskørhed, særligt når jeg fortæller dem, at forebyggelse faktisk kan virke, hvis man spiser nok kalk og lever knoglesundt,” fortæller Anna Margrethe, der i årets kampagne har besøgt 14 apoteker i sit lokalområde.

”Nogle folk tager vores skriftlige materiale med hjem til læsestolen. Andre vil hellere tage en snak om mulighederne. Kort fortalt giver jeg dem oplysninger om, hvordan de kan yde egenomsorg og passe på sig selv,” siger hun.

Velvilje hos apotekerne
Didde Hauch er projektleder på kampagnen. Hun fortæller desuden, at samarbejdet rækker videre end blot at skabe oplysning i løbet af efteråret.

”Jeg hører fra vores frivillige i hele landet, at der på apotekerne er stor velvilje og et ønske om at vejlede borgere med spørgsmål om knogleskørhed. Så vi ser også kampagnen som en påmindelse om, at man hele året bør være opmærksom,” fortæller hun.

Mere end 80 apoteker har været tilmeldt kampagnen.