Osteoporoseforeningen medlem logo
Bliv medlem

Coronakrisen gør det svært for mange at holde sig fysisk aktive. Men har man knogleskørhed, er det ekstra vigtigt at holde fast i den daglige motion, så man minimerer risikoen for knoglebrud - og dermed kan fastholde sin livskvalitet. Derfor har Osteoporoseforeningen nu udviklet en række træningsvideoer til hjemmetræning, som ligger frit tilgængelige på foreningens hjemmeside.

Motion har stor indflydelse på sundheden. Daglig motion og bevægelse styrker kroppen, så risikoen for fald og brud mindskes, hvis man er blandt de op til 600.000 danskere, der ifølge Sundhedsstyrelsen lever med knogleskørhed (osteoporose) i større eller mindre grad.

På grund af coronakrisen er der lukket ned for holdtræning på grund af risikoen for smittefare, og mange – ikke mindst ældre – holder sig hjemme. Det kan derfor være en udfordring at leve op til anbefalingerne om fysisk aktivitet og træning.

Let rygtræning med Fysioterapeut Dorte With

Træn knoglerigtigt – derhjemme

Det er imidlertid vigtigt at holde sig i gang. Derfor har Osteoporoseforeningen i samarbejde med fysioterapeut og Master i Sundhedsfremme og Sundhedspædagogik, Dorte With, samt kandidater i Idræt og Ernæring, Simon Esrup og Magnus Bendtsen, der alle har specialiseret sig i knogleskørhed, udarbejdet en række videoer med målrettede træningsprogrammer, så man kan holde sig aktiv med knogleskørhed – også inden for hjemmets fire vægge. Målet med øvelserne er at styrke knogler, muskler og balance, så livet fortsat kan leves med tryghed i en hverdag med bevægelse.

Træningsvideoerne er tilrettelagt så de rammer bredt. Den ene henvender sig til dem, der har fået konstateret knogleskørhed og er uvante med træning – eller måske tidligere sammenfald/brud på rygsøjlen, der er mere end 6 måneder gamle. Den anden er rettet mod dem, der har osteopeni (forstadiet til knogleskørhed) eller knogleskørhed uden brud og er mere træningsvante.

Træningsprogrammerne omfatter såvel styrketræning, retningsskift og funktionelle øvelser med skiftende intensitet, og til hver træningsvideo hører en forklaringsvideo, hvor øvelserne vises og gennemgås omhyggeligt. Alle øvelser er evidensbaserede og nøje udvalgt, så de er målrettet de områder, som man skal fokusere særligt på, når man har knogleskørhed.

Find træningsvideoerne på Osteoporoseforeningens hjemmeside