Osteoporoseforeningen medlem logo
Bliv medlem Medlem
Osteoporoseforeningen bidrag logo
Støt os Støt

I anledning af Den Danske og Internationale Osteoporosedag d. 20. oktober har Osteoporoseforeningens frivillige sammen med ansatte på mange danske apoteker givet flere danskere viden om knogleskørhed.

Af Jonathan Hammershøi

Det er formiddag i Svendborg, og på Sct. Nicolai Apotek er der godt gang i biksen. Svendborgenserne dukker op for at hente medicin eller få den årlige influenzavaccine, men i dag møder de også to frivillige ildsjæle fra Osteoporoseforeningens Lokalafdeling Fyn & Øerne, som står klar med stand, pjecer og et venligt smil.

”Min mission med at stå her er at være med til at udbrede kendskabet til knogleskørhed. Vi ved, at rigtig mange har sygdommen uden at vide det. Så det er en vigtig opgave at gøre opmærksom på det,” fortæller Annette Nielsen, der sammen med lokalformand Elise Pedersen er en del af Osteoporoseforeningens samarbejde med Danmarks Apotekerforening.

En vigtig opgave
”Jeg er allerede blevet undersøgt for knogleskørhed, for min søster har det,” siger en af kunderne, da Annette henvender sig og fortæller om, at knogleskørhed er arveligt. En anden kunde i 60’erne napper en pjece med, for som hun siger: ”Vi skal da være opmærksomme på os selv i den her alder”.

Sarah Jawahiri blev færdiguddannet farmaceut i januar 2021. Årets kampagne med fokus på osteoporose er dermed hendes første. Foto: Jonathan Hammershøi

En del af samarbejdet går ud på, at frivillige som de to fynboer besøger de danske apoteker, hvor de taler om knogleskørhed med kunderne. Samtidig gør de ansatte på apotekerne i forbindelse med kampagnen noget særligt ud af at fortælle om sygdommen og dens risikofaktorer.

”Vores vigtigste opgave er at rådgive kunderne om deres medicin, så de følger behandlingen korrekt. Vores rådgivning går samtidig ud på, at vi nævner, hvad der kan være af bivirkninger i den forbindelse. Hvis en kunde for eksempel henter Prednisolon, kan der jo være risiko for knogleskørhed, så det taler jeg med kunderne om,” siger farmaceut på Sct. Nicolai Apotek Sarah Jawahiri, som møder mange kunder ved skranken.

Brug for oplysning
Ifølge Sundhedsstyrelsen har op mod 500.000 danskere knogleskørhed uden at vide det. Dermed er en stor gruppe mennesker i øget risiko for at brække knoglerne og miste livskvalitet. Derfor synes Birthe Søndergaard, der er sundhedsfaglig direktør i Danmarks Apotekerforening, det er vigtigt, at farmaceuter som Sarah Jawahiri fortæller om sygdommen.

”Vi er rigtig glade for samarbejdet med Osteoporoseforeningen. Ni ud af ti voksne danskere kommer hvert år en eller flere gange på apoteket, og vi ser det som en helt naturlig ting, at vi på apotekerne er med til at oplyse om kroniske sygdomme. Det gælder ikke mindst knogleskørhed, hvor forebyggelse er så vigtig. For hvis man først lider af knogleskørhed, kan man ikke få det tabte knoglevæv tilbage. Derfor er der brug for mere oplysning, så sygdommen bliver opdaget i tide. Det bidrager vi selvfølgelig gerne til,” siger hun.

Fakta om samarbejdet
  • Kampagnen er landsdækkende – fra Hirtshals til Rødby og Rønne
  • Der uddeles materialer fra Osteoporoseforeningen af frivillige og apotekernes ansatte
  • Kampagnen er i år aktiv i 19 ud af Osteoporoseforeningens 22 lokalafdelinger
  • 67 apoteker medvirker i årets kampagne

Gør en forskel
Annette Nielsen og Elise Pedersen er efter et par timer ved at være klar til at folde deres banner sammen og tage videre til næste apotek. Faktisk skal de på besøg hele syv steder, hvor de lokale dermed kan se frem til at blive tilbudt viden om knogleskørhed.

”Folk virker meget interesserede, når vi siger, at så mange danskere har sygdommen uden at vide det. Vi, der har med foreningen at gøre, ved jo en del om knogleskørhed, men hr. og fru Jensen er måske ikke helt klar over, hvordan det hele hænger sammen. Derfor synes jeg bare, det er endnu mere vigtigt, at vi kommer ud og gør en forskel,” siger Annette Nielsen.

Også Sarah Jawahiri er glad for, at hun med sine kolleger sætter fokus på knogleskørhed og dermed er med til at forebygge sygdommen.

”Det føles fantastisk, at man kan gøre en forskel og være med til at forbedre livskvaliteten for nogle af vores kunder,” slutter hun.

Opdateret d. 19. oktober 2021